fredag 4 januari 2013

Redan fredag?

Årets första tulpaner, nu är säsongen officiellt i gång!


När man har semester, är det inte lika skoj med fredag som annars. Det innebär att en hel härlig vecka är till ända :)



 Efter en chilli-chill-chill-morgon, skjutsade vi Oliver till sin kompis, och jag och Natalie åkte och fyllde på med lite mat. Hon bar ut två kassar helt själv :)


 

 Kanske dagens största happening syntes redan på förra bilden? Äntligen äntligen har världens lösaste tand lossnat! Tredje i ordningen, och tanden bredvid är dessutom jättelös...

 

För att fira att det till och med var S-O-L idag, gick jag en promenad. Men oh my som jag hostar! Trodde inte jag någonsin skulle sluta! Ändå gick jag i pensionärstakt, typ.

Det här är förresten skogs-stigen från oss till bussen. Ingen asfalt och plogade trottoarer här så långt ögat når...

Daniel håller på och surfar skridsko-isar för i morgon, vi är så gräsligt sugna på skridskoåkning. Men jag vet inte om det är så klokt för mig att åka... Kommer väl hosta ihjäl mig. Tyvärr!



Jag började att plocka bort julen idag, men kom inte särskilt långt. Får fortsätta i morgon. Det var rätt mycket skjuts och hämt och så ville Benne övningsköra.

Han har inte kört mer än 5 ggr kanske, han är inte särskilt intresserad, så när han vill köra, passar man på. Nu har han tydligen någon plan på att börja köra regelbundet och ta lappen till sommaren.

Han, såsom Jonte, kan liksom redan innan köra bil. (Hur? Inte vet jag...) De behöver inte träna på själva körandet utan bara få lite vana och samla på sig körsträcka.



Jag tog i alla fall bort julkuddarna. De lila kuddfodralen är nya. Visst ser de fina och lite exklusiva ut? Påsydda pärlor och paljetter och allt.

De är från Rusta, kostnad 10 kronor styck!

De hade helt galen rea på vissa saker, vi var dit i går. Den rutiga löparen på köksbordet kostade 15 kronor.



Stora pom-poms i Natalies rum köptes också därifrån. Alla dessa fyra kostade 10 kronor! (2-pack för 5 kronor). Tips för kalas osv.



Jag och Natalie blev baksugna, och ja- Dualit is the shit! Älskar den här elvispen! Daniel med. Vi var hos några kompisar som bara skulle vispa lite grädde till pajen strax innan fikat. Det tog typ en kvart, och lät som jag vet inte vad. Den här surrar lite dovt, och grädden är klar i ett kick! Aldrig mer något annat än Dualit hos oss.



Och ja, jag vet att jag är nördig, men så glad jag är över att äntligen ha äkta Margretheskålar från Rosti Mepal. Tre styckna svarta fina :)



Vi bakade "kladdig choklad-kolakaka", och ja- den blev kladdig! God men väldigt väldigt kladdig.

Jonte och Benne har/hade kompisar här på fika (de ska precis åka vidare), och de skrapade verkligen formen, så jag antar det betydde MVG :)



Till fredagsmysmat lagade jag "het skaldjurspasta". Mums! Den kommer jag göra fler gånger!

Receptet har jag hittat på nätet någonstans, här kommer det:


Het skaldjurspasta

-->
2 stycken färska chilifrukter
3 stycken vitlöksklyftor (oh yes, ta i så du skäms)
3 dl creme fraiche
lite hummerfond
flingsalt
svartpeppar
kräftstjärtar
+ färsk pasta
+ pecorino (eller parmesan, men pecorino är godare)

Såhär gör du:
Dela och kärna ur chilin, skär den på tvären i strimlor. Pressa vitlöken. Fräs chilin och vitlöken i en skvätt olja. I med creme fraichen och låt det puttra upp lite. Droppa ner hummerfond och smaka av med salt och peppar.
Koka färskpastan.
Precis innan servering så ska kräftstjärtarna ner i såsen. Servera med mängder av riven pecorino/parmesan på toppen.
Klart! Enkelt, hett och snuskigt gott.


Jag gjorde exakt efter receptet. Jag hade mina aningar om pecorinon, den luktade lite väl starkt för min smak, men det var faktiskt helt OK på maten ändå. Fast parmesan går nog precis lika bra.



Barnen fick kycklingklubbor (och o-färsk pasta :))

Nu ska jag fortsätta njuta kvällen och soff-mysa med min fina man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar