tisdag 1 januari 2013

2013

När man kollar runt på bloggar denna årets första dag, verkar det som om de flesta har haft ett skitår 2012.

Många verkar även vara så olyckliga, särskilt de som "har allt".
 


 Varför är det så? Jag tycker det är konstigt. I dagens Sverige där "alla har allt", hur kan det då vara så att det enklaste är det svåraste?
 


 Jag tror på tankens kraft. Och jag tror att lycka och positivt tänkande är något man kan träna och lära sig. 

Det är en av de sakerna jag gillar mest hos mig själv, att jag har lätt för att se det positiva och fokusera på det, i stället för alla de miljarders saker jag skulle kunna klaga och oja över. Jag har ju varit gift med självaste Gurun i området positivt tänkande, i över 20 år :) Där är det inte så mycket snack men desto med verkstad :) Dessutom har jag lyckan att ha fått världens gladaste och positivaste ungar, också grymma lärare. För jag har inte alltid haft lika lätt för det som idag.

Det betyder inte att man inte får vara ledsen, nere, missnöjd, trött eller besviken. Det både får man och det måste man. Men det är ju bara så onödigt att ha det som sin livsfilosofi, att varje dag fokusera på hur kasst och jobbigt och orättvist allt är. När ska man då vara glad och njuta av det man har? Det här livet är ingen träning eller förberedelsetid för Det Riktiga Livet, det här livet är det enda du har eller någonsin kommer att få. Det är Här och Nu och Idag!



Så:

2013 kommer att bli ett kanon-år. Ett riktigt bra år då vi alla lever varje dag. Då vi alltid gör det bästa av varje situation och ser det som är bra (för det finns alltid!). Då vi gör saker som får oss att känna lycka och fyller dagarna med livet i stället för att fylla livet med dagar.

Eller hur?

3 kommentarer:

  1. Klockrent, kan inte säga det bättre :D paljon sisua tälle uudelle vuodelle!

    SvaraRadera
  2. Du och jag Tiina 😃
    Lite mer sisu åt folket!
    Gott nytt år, ses om en vecka.

    SvaraRadera
  3. Gott 2013 till dig och familjen :-)

    SvaraRadera