fredag 25 januari 2013

Mat hit och mat dit

Ännu mer te! Överdos nästan...

Host och krax! Bättre är jag i alla fall inte idag... Fast, nog om det. Ingen människa är intresserad av hur någon annans förkylning utvecklar sig ;)



Den här ungen hann inte längre än till tröskeln från tvättstugan (barnen hänger av sig där), innan hon var tvungen att visa upp sitt "måla till musik"-häfte! De har lyssnat olika sorters musik och målat hur de kände sig :) 

När jag sa att hon använt rätt mycket svart på en bild, sa hon "Det var nog rockmusiken mamma". Haha!



Sedan eftermiddagsfikade vi, kolapaj och kaffe.



Det blir ju lite så att man bloggar det man fotat, alltså det som dyker upp när man tömmer kameran :) Till exempel gårdagens mat. Haha! 

Jag hade matlagningsdag i går och trots att jag var sjuk, fick jag både laga mat och hämta från träningen samtidigt eftersom Daniel jobbade sent. Så det blev en buffé av lite dittan och lite dattan, det som gick fortast att laga. Jag själv räknar bara den stekta potatisen och salladen som mat, men barnen hurrade ju :)

Det som var skumt igår var, att jag tog två lika pastakartonger (ja vi lagar ett kilo pasta åt gången för då räcker det till en matlåda till J) men det var olika pasta i! Dubbelkollade kartongerna och ja, det måste varit fel pasta i en av dem! Skumt, och troligen inget jag skulle märkt om jag bara kokat en av dem.



Idag var det lite "koka soppa på en spik" som gällde. Det har visst inte storhandlats på en vecka. Av någon anledning kom jag på en rätt vi åt säkert en gång i veckan i Finland men som jag inte lagat sedan dess. På 18 år alltså :)

Köttfärs-potatislåda heter den. Och visst, receptet fanns i vår receptpärm, skriven med den bäbis-stil jag hade i början av 90-talet!

Receptet var inte precis detaljerat, så jag tog fram min favoritkokbok för att ta reda på ugnstemperaturen...



... tada! Fin va ;) Jag köpte den via min bokklubb år 1992, tror jag det var. "Finsk bokklubb" hette den, och där hittade man de allra färskaste, nyutgivna böckerna.



En modern finsk familj, i sina modernaste plagg, år 1992. Lägg märke till att det är mannen som serverar, med ett leende dessutom, trots att kvinnan redan sitter vid bordet och brer sig en macka :) Ska det vara så ska det vara, hela vägen med nymodigheterna!



Så här såg det ut i varje syltande hemmafrus skafferi, så klart...



... och med den här frukosten stod man sig, ända fram till lunchen, tre timmar senare :)


Det är verkligen helt otroligt hur fort tiden går, för jag ser ju att boken har snudd på samlarvärde :) men alltså jag använder den jättemycket. Så fort jag ska laga något lite mer finskt, är det Boken som gäller! 

Kryddorna som rekommenderas är salt, peppar och oregano, kanske pizzakrydda på sin höjd. Inget av recepten innehåller chréme fraiche, fond, tacokrydda, sötsur sås eller chili. Däremot massor av gräddfil och buljongtärningar. Man får veta att det numera finns färdiga pommes frites att köpa, som man endast värmer i ugnen. Man lär sig att man aldrig fyller dricksglaset till mer än två tredjedelar. Man uppmanas att beakta, att även om det numera finns massor av matinspiration att hämta från olika tidskrifter, är recepten oftast endast varianter av en och samma grundrecept, och det kan vara mödan värt att jämföra dem med denna bokens recept före köp av tidning.

Alltså tänk att jag gifte mig samma år som den här boken trycktes!



Maten blev i alla fall god, och alla åt helt OK. Inte jättevanligt hos oss.




Nu är det sånt ylande och vovvande på en massa hundvalpar här bredvid mig, så jag tror jag kryper ner i sängen och vilar en stund bakom stängd dörr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar