måndag 28 januari 2013

Friskare liv och starkare kropp önskas




 Idag var det verkligen inte mycket roligt i kameran. Tre bilder på samma tulpaner, från i morse :) I vilket fall är det så skönt att ljuset är på väg tillbaka, mitt på dagen är det faktiskt helt OK fotoljus!



Idag har varit en bra dag.

I morse, när jag stod och kokade varm O´Boy till två små termosar, blev jag så galet sugen på att vara ute! Hade ju suttit inne i tre dygn, så inte så konstigt kanske.

Barnen hade friluftsdag, och det var två taggade små som skulle åka pulka hela dagen. Eller inte pulka precis...

"Mamma kan du säga typ åka i backen, att åka pulka låter liksom lite... Sunes Jul, om du fattar"...

Hahaha, naturligtvis, vem åker pulka nuförtiden? Fast jag tänker kalla det för åka pulka i alla fall :) Så det så.



I vilket fall, jag tog mig ut på långpromenad. 1,5 timmar gick jag. Det är egentligen en runda som brukar ta drygt en timme men det märks att jag nyss varit sjuk. Det fick ta den tid det tog. För övrigt var det underbart med plusgrader och smältande snö. Jag hade bara thermounderställ och tunn funktionsjacka och -byxa, och lyckades till och med bli svettig!

I morgon ska jag i alla fall jobba. Den här dagen var liksom friskdagen mellan sjukdom och jobb.

För övrigt tänkte jag försöka att komma igång och röra på mig lite mer. Har varit alldeles för lite av fysisk aktivitet alldeles för länge. Och inget godis och socker på veckorna från och med nu! Inte för mig och inte för barnen. 

Mest för att må bra men även för att få lite kondis och hålla sig frisk. Samt att få starkare kropp, det behöver jag. Har ont i axlarna och övre delen av ryggen lite för ofta.

Så, fram till sommaren ska jag:

- Röra på mig tre gånger i veckan (promenad, spring till våren, träningscykel, vad mer?), minst tre kvart åt gången.
- Utnyttja min friskvårdstimme varje vecka (så blir det bara två gånger kvar att göra hemma).
- Äta socker endast på helgerna.
- Dricka mer vatten (är usel på det).


Det var väl rimliga mål? Bättre med lite försiktiga mål och träning som blir av, än rivstart och Stora Löften som aldrig håller i längden.

Hälsosammare liv, here I come!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar