onsdag 2 januari 2013

En lite mer aktiv dag!

Fortfarande kan Natalie ha "dockdagar". Hon har aldrig varit någon riktig dockmamma (om man inte räknar med gosedjuren), men när hon får för sig att sköta sina bäbisar, kan hon göra det en hel dag i sträck!

Idag hade Oliver sin kompis Erik här hemma hela dagen, och då ville Natalie så klart också ha en kompis. Hon ringde Vanja, och jodå, Vanja ville leka, men hemma hos henne i så fall för hon har nyss fått ett nytt fint rum!

Cissi hämtade henne dit (det var slut på batteri på Renaulten, enda bilen som var hemma), och under tiden höll jag på med sådant som Daniel kallar för flyttstädning, haha! Jag dammsög och skurade ovanpå alla höga skåp (oh my så äckligt det blir ovanför spisen, damm och fett är iiiinte fräscht ihop...), dammsög alla golvlister och våttorkade alla innerdörrar + dörrkarmar. I nedervåningen alltså, där uppe bryr sig ingen om sånt.

 Jag och Daniel har lite olika uppfattningar om städning. Det jag gjorde idag ser han ingen mening alls med. Men eftersom jag ser mening med det, passar jag på att göra sånt när han inte är hemma :) Jag tar hellre smällen och gör det än bor i sunket.



Jag och Oliver gjorde något väldigt mysigt igår: Vi gjorde ordning bland alla hans fotbollskort. Han har massor av kort, men de flesta låg i en hög bara för han ville inte stoppa in dem osorterade. De ska ligga sorterade efter lagen tydligen :) Han sorterade och jag stoppade i.



I Natalies rum har det också hänt grejer...



... etiketter har gjorts...



... och lite till etiketter har gjorts :) Nu finns det inte en omärkt pinal i hela rummet, haha!



Snart börjar ju skolan igen. Vi har förberett för vårterminen lite grann. 

Vi har inte haft någon bra ordning på läxläsningen på länge. Ofta görs läxan i sista minuten, läsläxan glöms bort flera dagar i rad osv. Nu har jag gjort ett schema på kylskåpsdörren som förhoppningsvis kan underlätta det hela. Tanken är, att barnen själva ska planera sin läxläsning. Då kan en vecka se ut till exempel såsom ovan.

De är väldigt ivriga och positivt inställda i alla fall...



Ett till problem har varit, att när det blir bråttom så duger det med första bästa penna, hur o-vässad den än är. Sudd "hittar" man oftast inte alls utan det går lika bra att sudda med armbågen, typ.

Nu har jag köpt grejer till och satt ihop ett perfekt läxläsningskit. Bra men tråkiga basic-saker som bara ska användas till läxor, inget annat. Alltid vassa pennor och alltid bra sudd, då kanske det blir roligare att göra läxan?



Jonte och Benne är åter hemma! Jonte jobbade idag men Benne har man fått ha här hemma hela dagen. Vi satt och fikade tillsammans och snackade, underbart!

Den här curlingmamman kan ju aldrig låta bli att storstäda deras rum när de är borta :) De ska få komma hem till rum i ordning och renbäddade sängar, det tycker jag. När barnen blir vuxna och klarar sig lika bra (bättre? ;)) utan sina föräldrar, måste man hitta på nya sätt att visa sin kärlek.

Det kan till exempel vara att samla ihop alla tomflaskor och -burkar i deras rum och åka iväg och panta dem :) Jag gjorde halva och Daniel halva. Och ja, allt detta fanns i deras rum :)


Internt skämt, hehe :) Och ja, jag roffade i mig två fat med fika :)

När det var dags att hämta hem Natalie, tog jag en promenad till Cissi och Martin. Jag fick se deras fina nya övervåning som börjar ta form. Barnens rum är klara. Dock fattades det en hel del möbler, så jag och Cissi åkte till Ikea på en mysig kvälls-shopping. 

Jag köpte ingenting vilket nog var lika bra, vem annars hade dragit två av Cissis sammanlagt tre vagnar fulla i platta paket och tillbehör ;)

Vi har förresten samma hosta, så det måste sett roligt ut när två stycken lunginflammationspatienter lyfte in halva Ikea i bilen, hahahaha! Som tur var, var vi typ sist ut så det var rätt öde på parkeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar