söndag 23 december 2012

Uppesittarkväll och God jul!



♥ God Jul till alla mina fina läsare ♥


 Vi sitter här och myser, jag, Alex och Daniel, och är bara så otroligt färdiga med alla förberedelser!

Borde alltid ha en hel helg innan julafton, det måste vara det som gjort att allt känts så chill i år.
 


Lite uppesittarkväll vill man ju ändå ha, så efter julbastun, kvällsmackan och läggandet av barnen, bakade jag pepparkakor. De gamla har ätits upp, och det råkade finnas deg kvar som ville bli bakad tror jag.

Det blev hästar, hjärtan och änglar, traditionellt och bra.



Sedan ville jag prova en grej jag tänkt på i flera år men aldrig gjort...
 


... nämligen att mortla Vicks och göra fönster av! Man fyller hålet med vicks-mjölet innan man stoppar kakorna i ugnen, och vips har man fått färgade fönster på sitt bygge! det var verkligen hur lätt som helst!



Fort gick det med, för moskéformen har jag köpt från Indiska. Fönster är gjorda med små formar. Och mönstret på fönstren kommer från bakplåtspapper, det var sånt där knottrigt papper som jag egentligen hatar- men nu var det ju ändå lite bra!



Resultatet blev ett traditionellt juligt upplyst moské(ruin)område ☺

Mest bara för att det är så sjukt kul att pyssla!



Inte riktigt i samma klass som förra årets pepparkakshus, men det var liksom aldrig tanken heller. Nästa år hoppas jag att jag hinner med ett större bygge igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar