måndag 3 december 2012

Teknikstrul

En 70-åring öppnar paket i lördags, med hjälp av Joona som är som en svans på sin morfar hela tiden.

Håhå jaja.

Jag hade ju ingen kamera med mig till Finland utan bara iPhonen. Foton från telefonen brukar jag ladda ner på Dropbox, dels för att de då lagras direkt på nätet och dels för att det är praktiskt, inga sladdar samt tillgång till bilderna från överallt.

Det brukar i alla fall vara praktiskt i vanliga fall. Fast inte just idag. Jag startade överföringen i morse när jag och Natalie steg upp, och inte ens hälften har tankats över än. På en hel dag!

Visserligen finns det många långa videos där, N filmade massor hela tiden, överallt ☺ Men vårt internet är också segt som sirap. Så klart just nu. Får väl blogga mer bilder en annan dag.


Vi hade i alla fall en bra och trevlig resa på alla sätt. Spännande och nytt att vara på resa med bara Natalie! Tjejresa liksom...

I lördags hämtade Mave oss från flyget, och vi åkte direkt till Lahti. Dit kom (nästan) hela familjen så småningom. Jag tror vi var 30 personer där. 

Vi åt, fikade, åt lite till och fikade igen, umgicks, sjöng för pappa och gav den gemensamma presenten (en superdator han önskat sig). På kvällen var vi (en del av oss) till Maaka på fortsättning. Det blev sent innan vi knallade den korta biten tillbaka, och det var så ISANDE KALLT så man kan inte fatta! Det är inte klokt att man nästan fryser ihjäl på 600 meter. På något sätt känns det alltid kallare i Finland...

I går, söndag, var jag och Natalie ute i nysnön och lekte och åkte pulka hela förmiddagen. Efter lunch och fika, åkte vi ner till ett köpcentrum i närheten (med Mave), innan vi tog en sista stopp hos mamma och pappa för att äta smörgåstårta. 

Söndag kvällen satt vi hos Tide som bor på Vantaa. Faktiskt jättenära en av min och Daniels gamla Helsingfors- lägenheter.

Vid halv tio skjutsade Mave oss till flyget. Det gick inte lika smidigt att flyga hem som dit, det var diverse problem och strul och förseningar, och vi var hemma först vid 1-tiden på natten. Ändå valde jag att flyga med Finnair för att slippa sånt.

Stackars lilla duktiga Natalie! Hon orkade hur bra som helst, faktiskt bättre än jag ☺ Inte ens då vi fick gå igenom hela flygplatsen mitt i natten, klagade hon!

Det var lite kul för efter lite dittan och dattan problem, ropade kaptenen i högtalaren att det blir tyvärr en ytterligare försening för att de måste avvisa vingarna. Avvisa vingarna! Jag kunde inte riktigt fatta vad exakt de skulle göra men det lät inte helt positivt ☺ Fast sedan när han tog det på finska efteråt, fattade jag att de skulle av-isa vingarna i stället. Och det lät ju genast mycket mer OK ☺


Idag har jag, förutom laddat bider, även tvättat och julpyntat. Det är så fint och juligt här nu! Bilder kommer vilken dag som helst, men nu ska jag chilla en stund. Jag har sprängande huvudvärk, inte kul alls faktiskt... Får satsa på en tidig kväll. Förra natten blev ju lite kort eftersom jag vaknade av Daniels klocka vid halv sju och kunde inte somna om...


2 kommentarer:

  1. Haha vad charmigt "avvisa" och "av-isa" :)

    SvaraRadera
  2. Eller hur, haha! Det var så sent också så hjärnan inte riktigt funkade som den ska (annars är det ju inget problem :))

    SvaraRadera