lördag 8 december 2012

Finlad 95 år och glöggafton hos finaste vännerna



I torsdags var ju Finlands självständighetsdag och finska flaggans dag. Kära gamla Finland fyllde 95 år i år!

Det firade vi här hemma med alla de rätta inslagen: Officiella blå-vita ljusen tändes prick klockan 18. Egentligen ska det ju vara två ljus vid varje fönster, och de ska släckas klockan 19 men det struntade vi i. Dels bor vi ju så till att ingen ändå skulle se våra fönsterljus, dels skulle ingen bry sig i vilket fall här "utomlands" ;), och dessutom ville vi inte sitta resten av kvällen utan stearinljus så de fick brinna ner i fred .

Fatet som är format som Finlands karta, har jag fått av min moster som var på besök i våras. Det fyllde vi med dels den vanliga Suomi-chokladen, dels den nya sorten med blåbär (oh my så god den var!!!).

Flaggan som skulle stått på bordet, glömde jag på jobbet ☺ Vi hade en liten finsk högtid vid fikat som inte var särskilt högtidlig överhuvudtaget, haha! Vi spelade dålig finsk julmusik från YouTube på storskärm på jättehög volym och led tillsammans en stund ☺



Utanför hade Daniel också tänt två ljus!



I går kväll hade vi väldigt väldigt trevligt hos Janne och Birgitta! Glögg, massa gott plock och jättemysiga folk kan ju inte bli något annat än succé... Utöver oss och värdparet var det Magnus och Monica, Anette och Isko, och Thord (Ingela var bortrest). Kan det bli så mycket bättre egentligen ;)

Vi satt och åt och pratade och skrattade och sjöng, och det händer inte ofta att vi kommer hem så sent, kvart över ett på natten, haha!



En amaryllis-to-be hade vi med oss. Kanske dags att köpa en hem också, om man vill att den blommar till jul?



Jag hade på mig min jättefina klänning som jag köpte till pappas 70-årsfest. Fast den syns förstås knappt på det där kvalitetsfotot ☺



Jag, Natalie och Alex har varit lite halv-förkylda i ett par dagar, men idag vaknade vi alla rejält snoriga och med ont i halsen! Jag vaknade till vid 7 av att knappt kunna andas, men kunde inte låta bli att fota hur fint det var just då. Ljusslingan på altanen hade Daniel satt upp medan vi var i Finland, som överraskning. Som jag uppskattar sånt!!!

Jag la mig igen, och vi steg faktiskt upp först vid 11-tiden. Det var så galet skönt! Bara ligga i sängen som en enda hög och slumra till emellanåt...

Natalie skulle på ett kalas idag, men eftersom det är utekalas så gick hon med på att hoppa det. Hon är för förkyld för att vara ute idag. Fast det är förstås väldigt fint ute med all snö och några minusgrader! Men vi får se på det fina inifrån idag.


Nu är planen att baka pepparkakor!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar