tisdag 18 december 2012

Stiliga natt, heliga natt...



... går Natalie runt här och sjunger, haha!

De ska sjunga sången på avslutningen på torsdag, och det gäller att träna så texten sitter ☺


 

 Julkrubban, som vi haft i alla år, har kommit fram. De flesta av figurerna är limmade för att, som sagt, krubban har fått uppleva och klara av fem ett-åringar ☺
 


 Annat jag gjorde igår var att köpa resten av julklapparna (och packa in). Efter fyra timmar (!!!) i stan, är vi nu helt klara, och faktiskt inte en minut för tidigt!


 

Även årets julblommor är nu inhandlade. Det blev det vanliga: vita och lila hyacinter i en korg med lite "fnuss" runt...


 

 ...en röd amaryllis...


 

 ... en vit tazette...


 

 ... och ser man på, en till röd amaryllis ☺ Jag brukar ha vita eller polkagrisrandiga amaryllisar, men röda känns lite annorlunda så det fick bli det i år.

I hallen finns en jul-en också, vet inte om den synts på någon bild. Jag hade även tänkt att köpa en julros men jag har lite svårt för dem, kan inte riktigt tycka att det är fina... Och julstjärnor har jag aldrig. 


 

 Och här har vi de två enda tomtar vi äger! Två fula figurer jag gjort på keramikkursen för en massa år sedan. Det fanns bara tomteröd färg på kursen, så jag tog hem dem för att använda en mörkröd färg på luvorna... Fast den färgen är förstås inte bränd så den håller så där, haha! Tur jag är så skadad så jag tycker de bara blir finare för varje år!



 Och kvällen då? Åh så mycket god mat det fanns på Krusenberg!

Herrgården i pepparkaka, jättefint, och nu får jag lite ångest över att jag inte hunnit med något pepparkakshus i år. Så roligt som det är att göra!


 

 Ett jättemysigt litet bord fick vi... Fast först var det glögg i övervåningen. Vi kom en halvtimme för tidigt (typiskt oss, vi visste båda två vilken tid det var men åhhh vi har för mycket att hålla reda på jämt...), så vi hann verkligen sitta och bara slappna av och njuta av atmosfären.


 
 
 
 

 Maten var i en klass för sig. Allt var utsökt gott, och det fanns bara några bitar av varje sort, och det som gick åt fylldes på... Enligt mig var så klart fiskbordet bäst. Hur många laxsorter som helst, och det allra godaste var Kummel och Krusenbergs Laxröra!

 Det var rätt bra att komma för tidigt, för vi fick gå och ta mat först av alla, och först när vi nästan var klara, kom nästa bord ☺


 

 Detaljnördar som vi är, älskar vi att de hade Ostindia-servis! Inte min favoritservis men den enda rätta på en herrgård.

Och mandelpotatis! Daniel tycker det är surströmming-potatis, men jag gillade det verkligen, små fina hårda potatisar i stället för sönderkokt mjölpotatis.


 
 

 Och när man var helt proppmätt och nöjd, visades man en trappa upp igen, och där hade det här dukats upp under tiden!!! Tusen sorters godis och allt var hemmagjort. Det fanns även ett tårtbord men där tittade jag inte ens ☺

Behöver jag säga att vi satt länge här ☺
 


I morgon har vi sektionsdag/julavslutning samt utgång efter det. Ett litet paket har jag packat in också...

Innan avslutningen ska jag och Daniel på ännu ett event, haha det tar verkligen aldrig slut! Vi ska på grötfrukost med Knivsam på ytterligare en herrgård! Jag minns faktiskt inte vilket men det visar sig i morgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar