fredag 21 december 2012

Julledigt!!!!!






Åhhh jag är så lycklig över att julledigheten äntligen är här!

I går hade barnen julavslutning. Jag jobbade sista dagen igår. Daniel och Jonatan jobbar några timmar idag. Båda ska sluta klockan två. 

Efter denna hektiska höst, är planen för de kommande veckor följande:

- Göra ingenting
- Bara vara
- Tanka sömn, närhet, familjetid, frisk luft och vila
- Äta god mat och massa godis, dricka glögg
- Spela spel och prata massor, lyssna på barnen 
- Mysa, vara vaken länge, sova länge, lägga sig igen efter frukost
- Bränna en heeeel massa stearinljus

- Eller något helt annat, om man känner för det!



I onsdags startade jag och Daniel dagen med att skjutsa alla barnen till skolan och åka till Noors slott här i Knivsta för en mysig grötfrukost med massor av julkänsla.



Sofia hade dukat så fint!!!

Det är ett väldigt trevligt företagarnätverk Daniel är med i, och som jag också har fått lite inblick i nu.

Och jag kunde inte låta bli att vara liiiite avis på Sofias jobb, alltså tänk att få äga ett slott och anordna event med olika teman hela dagarna! Deras specialområde är vinterbröllop, och då hela konceptet, från festen till maten till pyntet till övernattning för alla gäster osv. Än återstår två bröllop för i år!!!



Tänk att vi verkligen lever i ett vykort just nu, med all den här snön!



Direkt därifrån åkte jag till ett ställe där vår sektion hade julavslutning. Maten var "lilla julbordet" från matsalen på jobbet, och de hade verkligen överträffat sig själva! Det var nästan bättre än det stora julbordet för ett par veckor sedan. Hemmagjorda sillar till och med!



Vi hade en trevlig eftermiddag med lite lekar, lite allvar, och så klart julklappsutdelning. Jag fick en jättefin grej, en Lasse Åberg-julkula fylld med olika sorters Lindth-nougat.

Finaste Tiina hade köpt en passande mugg till varje person, fylld med godis. Min var en jättefin från favoritmärket Gren Gate, och helt i min stil (surprise ☺). Ska nog ta den till jobbet för att förgylla fikarasterna med år 2013.

Allt godiset har vi festat med i går kväll och nu i morse.



Efter själva avslutningen gjorde vi lite olika, vi var och såg på Tobbes lägenhet, jag och Alma gick på stan osv. Klockan 19 skulle vi käka middag på en turkisk restaurang som heter Hodja, och det hände lite saker som gjorde att jag var såååååå nära att skippa alltihop! Men finaste Alma fick mig på bra humör igen som vanligt, och det var tur för vi hade verkligen en jättetrevlig kväll!



Alma och Linus, Tobbe och Tiina... Fula mobilbilder tyvärr och resten av gänget fick jag inte med på bilden alls!



Maten var verkligen underbar! Jag, Jan och Carina delade på en vegetarisk avsmaknings-meze-menu med riktiga smaksensationer!

Personalen var jättetrevliga, inredningen var häftig, och det bästa av allt var att det fanns jättemycket mat! Vi orkade helt enkelt inte äta upp allt, och det är inte helt vanligt på en restaurang!

Hodja får 

☼ ☼ ☼ ☼ ☼

5 solar av 5 möjliga av mig!



I går morse var vi till vackra Långhundra kyrka, för barnens avslutning. De små barnen (fsk - trean) sjöng jättefint! Och bästa prästen Hans Stigselius höll ännu ett genialiskt tal! Jag/vi är så imponerade av honom, hans tal är så klockrena, varje gång! Han är en född talare minst sagt, och det är en njutning ur ren retoriksynpunkt att lyssna på en som får talet att flyta utan minsta miss.

Tyvärr är han pensionerad, så varje gång är det lite sista gången över hans deltagande.



I morse har vi bara myst hittills, suttit här i stearinljusens sken. Dags att ta tag i dagen!



Ett par luckor kvar att öppna på adventskalendrar.

 Natalie har på sig mysigaste ullkläderna från KappAhl, som jag vann på en blogg. De kom på posten för två dagar sedan och hon har inte haft annat på sig sedan dess!



Dags för dagens första kaffe!

Vi gjorde en storbeställning på kaffekapslar här om dagen till vår älskade kaffemaskin, så nu är julen räddad även på kaffefronten ☺

230 lyxiga kapslar i olika smaker, kaffe för 1000 spänn ☺ Galet egentligen, men gott.

Mest nyfiken är jag på säsongens nyhet macadamia-nöt. Hmmm, en sådan får det bli nu!

1 kommentar:

  1. Visst är det så skönt med jullov?? Det såg riktigt mysigt ut på bilderna.

    SvaraRadera