tisdag 25 december 2012

Julafton 2012 och lite juldag



God kväll i stugorna!

Har ni haft en trevlig jul? Det har vi. Lugn och fin, och precis såsom vi vill ha det. Så skönt med större barn, för då slipper man den där julaftonshysterin med inte-orka-vänta-längre-och-därför-slåss-jag-med-mina-syskon-och-gråter-jättehögt...



Morgonen började med morgonpresent och frukost och fortsatte med familjemys.



Mitt på dagen var vi och tände ljus på farfars grav, också något vi gör varje julafton.



Barnen var ute och åkte pulka medan vi fixade fram maten. Inte Natalie dock, hon hostar som sagt, den lilla stunden vid graven gjorde att hon hostade hela vägen hem i bilen.



Vi har våra måsten även när det kommer till julmaten. Så klart ☺Vissa saker ska finnas, vissa andra ska inte finnas!

Rökt röding, kallrökt lax, ägghalvor...



... skinka, lanttulaatikko...



... två sorters hemmagjord sill...



... jansson, prinskorv, hemrullade köttbullar, brysselkål (godast av allt och passar till allt tycker både jag och Daniel!)...



... Daniels specialmarinerade revbens-spjäll, två sorters kallt kött...



... och finsk Rosolli!

+ smör, bröd och ost, sallader och såser samt potatis så klart.



Godaste julbordet är vårt eget!



Efter maten tog vi en rejäl siesta. Alla pysslade med sitt, och jag och Daniel somnade en stund.

Sedan var det dags att plocka bort maten och plocka fram godiset!



Allt gottigott står framme hela kvällen. Såsom det alltid gjort ☺



Äntligen dags för paket, tycker vissa.



Någon tomte har vi aldrig behövt! Det går fint att dela ut klapparna ändå... 

Vi hade aldrig någon tomte i mitt hem. Daniel däremot, som är uppvuxen med tomte, tyckte det var lite konstigt i början, men nu har han vant sig ☺



Alla fick allt de önskat sig och lite till, bra va ☺



Även jag, som faktiskt inte ens önskat mig, fick fina paket. Detta var det jag blev lyckligast över, en Dualit-brödrost! Ä-n-t-l-i-g-e-n!

Så imponerad av Daniel, åter igen visste jag inte att han visste om att jag ville ha exakt detta. Kan inte komma på att jag sagt det heller...



Idag har vi verkligen bara chillat! Efter den sena juldagsfrukosten sov vi en skvätt till, och sedan dess har vi myst och pysslat och ätit och fikat och vilat. Nu på kvällskvisten plockade jag bort allt julklappspapper i alla fall ☺



Spelat julklapps-spelen har vi också gjort idag, så klart! Alex sitter med sin Fifa mest hela tiden. Oliver och Natalie fick en hel rad med nya Skylanders, så de har mest klarat av nya banor hela dagen.



Ute har det snöat hela hela dagen igen! Alex och Oliver var ut en liten sväng, för att testa alla nya åk-grejerna, men det var bara så galet mycket snö så det gick knappt att åka!

Det har i alla fall varit helt perfekt temperatur på 4-5 minusgrader i flera veckor nu! Alltid något! Värre är det i norra Sverige... Och nästa helg ska det ju regna. Vilket jag inte har något emot!

Förra året var det för övrigt varmare på julafton än första juni, 6 grader mot för fyra! Ganska galet det med...


Nu ska jag ta och värma lite mer glögg här, och- ja, jag tror vi chillar lite till ☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar