måndag 15 juli 2013

Sommarfinland 2013





Nu är vi åter hemma! Vi hade en familjesvit på båten...



... och åt à la carte-frukost i stället för den på-sommaren-helt-hysteriska buffén...



... innan vi anlände till vackra Stockholm klockan 11 idag. Och det var faktiskt alla dagens bilder :)


Åhhh! Vi hade ännu en perfekt resa! Saknar redan alla i Finland, även om jag absolut inte är den saknande typen. Jag är väldigt bra på att anpassa mig och se det braiga i just det jag är i för tillfället. Så jag vet att det är en snabbt övergående saknad.

Idag har vi njutit av vårt vackra hus för fulla muggar! Jonte, Benne och Johannes hade haft kompisar här typ dygnet runt, men det syntes inte ett spår av när vi kom hem! De är verkligen helt helt outstanding! Kaninen var matad och buren flyttad och huset var städat och gräset var klippt och alla kryddorna vattnade... Till och med tvätten som låg i torktumlaren var vikt (fast det visade sig senare att det var en av deras tjejkompisar som gjort det, haha, jag blev faktiskt nästan orolig :))

Nu sitter jag och Daniel ute på altanen med våra datorer såsom vi brukar göra dessa underbara varma sommarkvällar!



Mammas och pappas trädgård var lika fin som den brukar. Tyvärr hade jag inte kameran med mig utan fotade med mobilen vilket jag ångrar. Så galet dåliga bilder.



Torsdagen hängde vi mest med Mave och Joona eftersom de skulle på semester sedan och det var sista chansen att träffa dem. Joona är såååå impad av Oliver och försöker till och med att gå likadant :)



Vi sover alltid likadant i Lahti, och har till och med samma lakan i sängarna! Jag och Daniel i ett rum, Oliver och Natalie i ett, och Alex i eget rum.



Haha, rolig bild :) Det finns så! mycket! gott! i Finland så tiden räcker aldrig till att äta allt man vill, när det dessutom hela tiden kommer nytt! Dessa Rågchips hann jag bli beroende av den här gången...



Jag minns inte vilka var hos mamma och pappa vilken dag, men det var i alla fall fullt med folk hos dem precis hela tiden, och vi träffade alla mina 8 syskon förutom Laura (som vanligt, inget nytt under solen alltså...). Samt en hel del familjemedlemmar så klart.

Här har Tide precis anlänt med sin hoj...



Paulus och Natalie i Paulus studsmatta hemma hos honom. De två är riktigt goda vänner, trots att de inte fattar mycket av vad den andra säger :) Båda pratar på i alla fall, helt obehindrat :)



Hemma hos Paulus, Daniel och pappa Andres snackar...



... medan Paula fixar fika. Vår underbara Ramona i bakgrunden, hon är så ljuvlig!

Paula och Andres har (nästan) inget kök än...



... och ja- det mesta är väl lite snart-nästan-färdigt, men fint blir det! Och stort blir det med...

Tavlan i trappen har Anita, Paulas 15-åriga dotter, målat. Hon är helt otroligt duktig! Denna var hon missnöjd med, men de bilder hon var nöjd med föreställde hårdrockstjärnor :) så det får bli denna som visas på bloggen.



Utanför huset blir det lika fint så klart. Det runda längst ner är blivande solterass + kräftbassäng (???). Säkert fint när det är klart :) Och huset till höger är garage + förråd, bara det större än mångas hus, haha!



Båtplats ingår, vad annars, nu snackar vi Finland :)

Dock får inte båten vara större än att den kan ros i hamn sista biten (samt ej ha ratt) pga naturskyddsområde och rikt fågelliv. Till Andres stora sorg :) Han skulle vilja ha typ en Finlandsbåt ståendes där...



Och ingenstans är björkarna vitare än i Finland!!!



Hemma hos mormor igen! Det som inte växer här växer helt enkelt inte alls...

På nedersta bilden plockar Natalie hallon som finns i överflöd, såsom allt annat, upp till 10 liter- om dagen!



Det var 26-28 grader i skuggan alla dagar. Här svalkar vi oss en sväng på badstranden där jag typ vuxit upp på somrarna. Vi badade allihopa och det var sååå varmt i vattnet.

Kolla coola grabb-gänget bakom Natalie, haha, de var brandmän från brandstationen bakom stranden, men vi vet verkligen inte om detta var en riktig övning eller typ en svensexa :) Det var en blandning... En skulle räddas och en hoppade i med dykarutrustning, men liksom... Natalie hade klarat det :)

De avslutade filmen (allt filmades) med att säga "offret klarade sig vid liv trots räddningsaktionen".

Biffiga killar i vilket fall :)



Detta hände varendaste kväll... Grillning hos mamma och pappa.

På bilden Kirsi med sina två minsta, pappa, mamma och Minna...



...Minnas Ville, Kirsis Kalle...



... Kari, min enda bror. Och så bara alla andra som inte var här just den sekunden då jag fotade :)



Och på söndag, på väg till båten, hann vi förbi ännu ett ställe. Denna gången Karis ganska nyköpta hus i Helsingfors.



Minna var där. Minna och Alex har ett speciellt band då Minna bodde hos oss och tog hand om Alex i ett halvår när han var bara två år.



Tide var också där, och det var så varmt...



... och vi fick till och med till ett gemensamt foto!

Denna bild får avsluta rapporten från Finlandsresan 2013!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar