torsdag 4 juli 2013

Gotland 2013- Del 7- Visby


I söndags, efter att vi packat allt i bilen, städat ur stugan och lämnat in nyckeln, hade vi ju en hel dag framför oss. Den använde vi till att visa barnen Visby.

Här ska vi precis gå innanför ringmuren.


 
 

 Visby är ju bara så vackert, som ett sagoland! Så mycket fint som vi sett under veckan, var Visby ändå något helt nytt igen.
 





 Rätt fort blev vi ju förstås hungriga, törstiga och kissnödiga :) Vad passade då bättre än ännu en fika i ännu ett vackert ställe!

Och jag fick min saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde till slut!




Alltså tänk att det ser ut så här på ett vanligt café alldeles mitt i stan! Eller på de allra flesta caféer, dessutom...


 
 

 Gotlands flagga!


 
 
 

Här hade vi någon fin kyrka till...



 ... som inte orkade intressera mig...


  

... icke heller barnen :)


 
 

 Almedalsveckan började den dagen vi var där, och alla partier gjorde sitt bästa för att locka till sig besök. Natalie fick popcorn från KD.

Daniel: "Oj, har du fått KD-popcorn!"
Natalie: "Vva! Är det kåda i popcornen???"
Daniel: "Haha nej Kå-De, Kristdemokraterna."
Natalie: "Vad är det?"


 

 

Vi åt på en Italiensk restaurang som hette Isola Bella, och- med risk för att verka tjatig- vilken buffé! En stor rekommendation, ät där nästa gång ni är i Visby. Ingen av oss orkade smaka på allt som ingick. Jag kom faktiskt inte ens till varmrätterna :)

Den ligger bara ett stenkast från salutorget, så lätt att hitta dessutom :)


 
 

 På strandpromenaden hade jag och Natalie lite svårt att titta oss omkring. Det var väldigt viktigt att hitta fina stenar, kände vi, för att vi hade endast 100kg sten i bagaget :)


 
 


I vissa torn på muren kunde man klättra upp i. Det var coolt tyckte vi!
 


 Jag hade bara ett måste med mitt Visby-besök, att se rosenparken! Jag och Daniel var till Gotland bara vi (och lämnade 3-åriga Alex hemma med farmor, åhhh jag saknade nästan ihjäl mig...) för 10 år sedan. Vi bodde bland annat i lyxiga Visby Hotell, och därifrån gick vi till ett underbart ställe med hundratals rosensorter. Det stället ville jag se igen!
 




 

Alltså hela parken är verkligen som taget från Törnrosa eller något! Jag kan inte fatta hur alla dessa rosor, och 100 sorter till, kan blomma samtidigt:

 












Det är verkligen ett ställe som måste upplevas!



Och- snyft- sedan var det dags att åka på färjan. Jonte och Benne stackarna skulle flyga först vid 11 på kvällen, och hade många timmar till att slå ihjäl...

Vår resa gick smidigt och bra, med tre iPads och nya tidningar till alla :) Och som sagt, det var hur underbart som helst att komma hem!

Pooh! Det var Gotlandsbilderna det! Nu ska jag äta blomkålssoppa Daniel lagat. Sedan ska jag och Natalie ta en cykeltur (hon har precis lärt sig att cykla och ska cykla hela tiden :)) och Benne och Daniel ska övningsköra. Han klarade teorin på första försöket då vi var på Gotland, så nu gäller det verkligen att ta tag i körandet. Resultatet från provet är giltigt bara någon månad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar