måndag 22 juli 2013

Goda dagar

Nya somriga underlägg på bordet. Och fin kvällssol!

Semesterlyckan fortsätter... För även om jag jobbar denna vecka med, känns det absolut mest som semester. Vi har nyss haft en semesterhelg och idag är det ju en semesterdag. Nästan lite dåligt samvete för att jag inte jobbar idag, för jag har inget särskilt att göra här hemma heller. Huset är städat och tvätten tvättad och kylen full. Stryk-korgen tom och bilarna skiner :)

Så jag väljer att blogga :) Ska snart åka en sväng till Knivsta och handla lite gott till kvällen i alla fall. Tänkte först åka ända till stan och kolla lite på kläder eller annat, men äsch. Alla vi har kläder så det räcker. Jag tar dagen som den kommer = chillar.


 

Daniel och barnen åkte och tältade för en timme sedan. De ska ligga över två nätter den här gången. Till och med eget kylskåp hade de med sig :) Den går att koppla på bilens uttag.
 


I förmiddags var jag till skogen, till Vildhallonstället. Någon hade dock varit där innan så det blev bara fyra små askar hallon. De har jag nu fryst in. Kommer smaka gott till våfflor på vintern!

När jag skulle gå hem, mötte jag hela familjen Cissi&Martin. De var i skogen för att plocka blåbär, så medan jag och Cissi snackade, plockade jag lite blåbär jag med. Bra början i alla fall. Ska nog tillbaka någon dag/kväll för lite till plock. Trevligt att ha lite blåbär i frysen till vintern.



Innan familjen åkte iväg, åt vi pyttipanna, en typisk måndagsrätt. Resterna efter söndagsmiddagen, kokt potatis och kött, brukar ofta få bli pytt. Denna gången innehöll den även resterna efter lördagens korvgrillning :)
 


Daniel är som jag, snöar in sig i vissa saker vissa perioder. Just nu är det drakar som gäller. Hajen från Gotland har fått segla massor, likaväl som en stor färgglad drake från Biltema. Härom dagen hade han byggt en egen drake, för det gick inte att hitta en klassisk röd drake med rosetter, förstår ni :)

Det verkade gå fint att göra en sådan :) Flyger gör den också.

Det är ju en bra hobby här vi bor. Sällan som det inte blåser halvstorm hos oss.



Annars önskar jag mig en regnig dag. Har jag sagt det förr :)

Roade mig med att räkna hur mycket det regnat under senaste månaden i Knivsta. 14mm, under en hel månad! Så lite så om man märkt av det (jag har inte märkt), har det i vilket fall dunstat så fort det landat i backen. Förra sommaren regnade det 101mm under samma period.

I Kiruna längst norr har det regnat 80mm, i Malmö längst söder 46mm och i Jönköping, någonstans mitt i, 66mm. Så nog bor vi i ett torrhål alltid! Dessutom regnar det oftare inne i Knivsta och så kommer man hem så är det lika torrt här som förr...

Fast trevligt är förstås att även dygnsmedeltemperaturen är högst i Knivsta under samma period, nämligen 15-21 grader. För att jämföras med mina exempelorter Kiruna (9-16), Malmö (13-21) och Jönköping (12-19).


 ♡ ♡ ♡
Och så skänker jag en tanke till alla som förlorade sina älskade för två år sedan i Norge. Vilken hemsk dag 22/7 alltid kommer vara för dem!
♡ ♡ ♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar