fredag 5 juli 2013

Ögonblick av en semestervecka



Den andra semesterveckan, och samtidigt den första hemma-semesterveckan, är slut om bara ett par minuter. Den har varit helt helt underbar! Vi är ju lite märkliga, för vi älskar allra allra mest i hela världen att vara hemma och med varandra.

Vi har myst här hemma, varit iväg, varit på små utflykter, ätit på stan, träffat kompisar, pysslat med små projekt, ätit massa god mat, motionerat lite, tagit sovmorgon varenda dag, spelat spel, och massa massa mer.

Så här skulle livet gärna få vara, för evigt :) Vi skulle inte sakna något på ett par hundra första åren i alla fall.
 


Här på altanen hamnade en hög av gotlandsstenar, mina och Natalies fynd.



 Jag och Daniel äter frukost på altanen nästan varje dag...


 

 ... men barnen föredrar att sitta inne. Alla får göra som de passar dem bäst!

 Och tycker man till exempel att mackan smakar bättre utspädd med lite Kalle Anka-läsning, ja men go for it! Sånt är vi inte kinkiga med i detta hushåll.



Barnen har både haft kompisar hemma och varit hos kompisar, men inte särskilt mycket. Mest har de också varit med varandra. Och njutit av det!



Benne skulle laga ugnspannkaka, men det slutade visst med att någon tog typ över :) Han fick smöra plåtarna i alla fall!



 Jag och Alex gillar jättemycket att spela badminton bakom huset, men det är inte ofta som det inte blåser hos oss. Den gången gäller det att passa på. Lill-killen börjar också bli tillräckligt bra för att vara med.


 
 
 

Mimmi älskar att springa i koppel! Hon är den absolut trevligaste kaninen vi haft! Kelig, älskar barn, inte alls skygg, och dessutom jättestor :) Igår kväll när jag och Daniel satt i soffan, såg vi plötsligt en rävunge titta in genom altandörren. Daniel tog ficklampan och skyndade sig för att stänga in Mimmi, för vi var rädda att det annars skulle ligga en tjock röd svans i hennes utehage på morgonen, haha! Hon är typ större än vad rävungen var :)


 

 Vi har ätit god och nyttig mat hela veckan...


 

 ... därför blev det detta som fredagsmys i kväll!


 

 Daniel var förbi jobbet en dag, och fick då detta som sommarpresent av sin chef: 4st. Iittalas Essence-glas. Superduperfina! Jag älskar dessa glas!



 Även löpträningen går lite på halvfart just nu. Har sprungit två gånger under veckan. Jag har i alla fall köpt nya fina skor, så det är bara att fortsätta!



 Natalie gör inget annat än cyklar, och här joinar Oliver genom att ta ligg-cykeln. En populär grej som jag vunnit någonstans för flera år sedan.
 


Jag har tre stora svarta krukor på altanen, och i dessa har jag alltid samma blommor. Försökte byta ett år, men åhhh vad jag inte gillade det! Så här ska det se ut på altanen, så är det bara!


 

 Köp av ny poolstege var ett av veckans projekt. Det var inget fel på den gamla förutom att den var klumpig och ganska solblekt högst upp. Denna från Biltema är mycket smidigare och snyggare.



Och här har vi ett till av veckans små projekt: Det runda, mindre, vita köksbordet är nu äntligen på plats.

Vi ville ha mer space i köket, och därför hade vi krav att hitta ett runt bord (detta är runt men vi har iläggs-skivan på). Krav nummer två var, att det skulle vara vitt, snyggt och nätt. Krav nummer tre var att fem stolar skulle få plats. Ibland är vi fem som äter frukost samtidigt.

Vi letade hela tiden ett pelarbord, men hittade inget helt enkelt. Det kan ju inte vara hur fult som helst, och det var precis vad borden vi hittade var. Hur fula som helst.


 

Detta hittade vi på Knivstas loppis Varuförmedlingen. 250 riksdaler :)

Skivan hade några märken och hack, så därför har vi slipat, målat tre varv och lackat med klarlack tre varv. Nu håller den för att användas som skärbräda om man så vill! Benen var fina som de var, så underredet har vi endast torkat av.


 
 

Sååå fint! Vi är mer än nöjda faktiskt.




Man kan ju bara dö så fina pioner är! Och jag älskar mina gamla mjölkflaskor, fyndade på en loppis i Danmark för ett par år sedan. Har ett par stycken till, och de brukar även användas som vattenflaskor vid sommarmiddagar.

Och på tal om (allt tjat om) loppisar, vad ska vi göra i morgon då? Jo, ett måste på sommaren: Besöka en bakluckeloppis! Det brukar vi göra, en gång varje sommar, det är bara stället som varierar. Norrskedika har varit favoriten under många år, men i morgon blir det nog ett annat tror jag.

Jag älskar loppisar, det är som att vaska guld eller gå på skattjakt. 99% av det som säljs är rena sopor. Sånt som vi skulle slängt även om vi skulle stå och sälja saker. 0,8% är saker med överpriser. 0,2% är fynd. Och nästan inget av det behöver man :) Men helt säkert gör man något fynd som man blir riktigt nöjd med, och det är det som är tjusningen.

Tyvärr hinner jag sällan gå på loppis. Det blir väl ett par gånger om året kanske. Så desto mer taggad är jag nu, för i morgon ska det ske :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar