torsdag 4 juli 2013

Gotland 2013- Del 6- Ljugarn och Roma


 


Efter att vi varit till Fårö, var det ett evigt tjat om att åka till raukarna :) Så fort vi frågade vad barnen ville göra, ville alla (speciellt Oliver) till raukarna. Vi kände inte för att använda en till hel dag till att åka till norra udden av Gotland, stå i färjekön, åka färja fram och tillbaka till Fårö och sedan se samma raukar en gång till.

 Så när Jonte och Benne kom, gjorde vi en utflykt till ett annat raukområde, invid Ljugarn. Lite mindre raukar, lite mindre område, lite närmare att åka till. Alla nöjda :)
 





 Vi kunde så klart inte helt låta bli att tävla :) Den här eländes kalkstenen på bilden längst ner ser rätt enkel ut att klättra upp i, men den var den svåraste av alla. Högre upp finns ingenstans att hålla i sig, utan man får typ utveckla sugkoppar på händerna för att ta sig sista biten upp. Jonte är ju en klättrare, han håller på med rep och sele och grejer, så han tog sig upp och ner ett par gånger. Men när Benne också tagit sig upp, ja då bestämde jag mig för att klara det :)

Alltså jag fick sträcka mig till det yttersta, och hade jag varit två millimeter kortare, hade det inte gått. Men nu gick det :) Sedan att jag skrapade båda benen blodiga och ser fortfarande inte klok ut, det är sånt man får ta :)






Vi älskar älskar familjebilder!
















Här var stackars Daniel lite sjuk, hade nog lite feber till och med. Men han är inte den som klagar i första taget! Så länge vi kan stå på benen, så länge kör vi :)


 



 Sedan blev vi hungriga igen :) En snabb googling senare hade vi bestämt oss för en välkänd pizzeria bara 100 meter bort som hette Bruna Dörren. Än en gång hade vi tur! Det var ett underbart litet ställe med bästa servicen och godaste maten. Jag tror att vi hittat framgångsreceptet för semester på populära platser: Åka strax innan högsäsongen! Inga folk ännu, allt är redan öppet, alla är ivriga på att göra sitt yttersta, allt är fräscht... Vi har gjort så ett antal år nu och lär fortsätta med det.

Sedan att det ramlar in en familj på 7 som alla ska ha en vuxenportion med dryck, kaffe och efterrätt, gör ju förstås att de tjänar en slant också :)


 

Min pizza var den godaste pizzan jag ätit. Den hette Ljugarn och innehöll stekt kyckling, curry (inte någon äcklig currydressing utan bara "strö-på-curry"), stekt lök, paprika och beasås.












Efter maten fortsatte vi färden till nästa ställe, Roma, för att se på ett 1200-tals ruin. Roma är ju även känd för sitt glasbruk, och jag som inte är så historisk av mig :) valde att gå och kolla på konstglas i stället. Dessutom kommer formgivaren Tove Adman härifrån, så det fanns en hel affär med hennes betongljusstakar och taggtrådskronor. Åhhh jag var sååå sugen på ett par Tove Adman-ljusstakar, men de var så klart dyrare där än att beställa på nätet, så det fick vara.




Dessa är det jag gärna skulle ha ett par av :)

Man kan köpa dem på nätet för 400kr/st men där kostade de 435kr/st.

Kanske jag behöver få 2st. till hösten, vem vet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar