söndag 17 mars 2013

Vadstena klosterhotell


Hotellet ligger precis vid strandlinjen, och jag kan bara tänka mig hur fint det måste vara här på sommaren! Vi hade sjöutsikt från rummet men- ja- fälten utanför vårt hus ser ju likadana ut på vintern som den finaste sjön :)


 Vid Vätterns strand, i Vadstena, ligger ett muromgärdat historiskt område, Vadstena klosterområde. Idag finns det visserligen ett litet kloster i ett hörn, men största delen av området är ombyggt till en modern konferens- och spa-anläggning, med gott om historiska vingslag åt alla håll.

Så här står det på hemsidan:

Hotell & Boende i charmerande miljö


Vadstena Klosterhotel är ett modernt weekend- och konferenshotell.


Hotellet är till större delen beläget i det forna Birgittaklostrets byggnader från 1200- och 1300-talet och ligger i klosterområdet. Nära till alla kulturella sevärdheter, såsom Klosterkyrkan, Sancta Birgittas Klostermuseum, Mårten Skinnares hus och Hospitalsmuseet, samt pittoresk shopping i Vadstenas idylliska centrum.

Strandpromenaden längs med Vätterns strand leder dig på några minuter till Slottet och hamnen och du passerar också Birgitta systrarnas kloster, som ligger mittemot hotellet.


 

 Här har jag och Daniel sovit i natt. Till höger ligger klosterhotellet och stigen (bakom oss) leder till frukosten i munkarnas gamla festsal.


 

 Vi skjutsade Natalie till Kirke vid 11-tiden, stannade till på Donken på vägen, och kom till Vadstena lagom till eftermiddagskaffe. Helt OK men långt ifrån Rånäs afternoon tea- standard!

 Det var i alla fall underbart att bara sitta och slappa, prata och vila! Vi satt länge länge där...


 
 
 

Rummen låg i nunnornas sovlänga. Husen var så galet K-märkta så man måste söka bygglov för att sätta upp en tavla. Väggarna fick man helst inte röra för de var målade med kalkslam som man kokar till efter ett urgammalt recept. Och när de skulle bättra på färgen på glasskiosken utanför, alltså måla med samma färg och samma kulör, tog det ett halvår för kulturnämnden att besluta om att det var OK :)


 
 
 

 Jag hade bokat två behandlingar i spa´t, en ansiktsbehandling och en aromamassage, men fick aldrig någon bekräftelse. Det visade sig bero på att de inte hade den kapacitet de brukar ha eftersom de bygger om och ska öppna ett nytt spa till hösten.

 Först var jag lite besviken men egentligen var det bara bra, för det hade varit svårt att hinna med allt på bara en kväll. Vi ville absolut hinna med en promenad i pittoreska Vadstena, och nu behövde vi inte halvspringa runt :)


 
 

Ett roligt påskträd på torget!


 
 
 
 

I den här kyrkan, som ligger bredvid hotellbyggnaden, har självaste Gustav Vasa gift sig!!!



 Och här i slottet hölls bröllopsfesten.


 

Vi passade faktiskt på att sova en stund i rummet! Det behövdes efter sen kväll kvällen innan. 

 Och så fick jag världens finaste present, önskeparfym + body lotion Flowerbomb från Viktor&Rolf!

Jag blev jätte-jätte-jätteglad för detta var min önskeparfym nummer ett! Daniel ville ha en lista på fem olika parfymer som han gått och luktat på och funderat med en expedit, och till slut valt denna som han gillade allra mest. Såååå. himla. gulligt!!!!!!!!!!! Och dessutom fick jag en body lotion i samma lukt...


 

Älskar dig!


 

Klockan 20 var det samling och rundvandring i slottets vinkällare. Den var klassad som Sveriges finaste vinsamling tills för en jättestöld för två år sedan. Nu har de "endast" 5500 flaskor kvar, och den äldsta är "endast" från år 1940.

V fick även höra ett mycket intressant historieföredrag samt att kvällens meny presenterades.


 

 Middag i munkarnas gamla sovsal hade inte kunnat vara mer perfekt för min smak...




 Förrätten var skogssvampssoppa och jag tror den ligger bland topp 5 av allt jag någonsin ätit! Så galet gott så nästan att det är värt att åka ca 3 timmar dit och lika länge tillbaka bara för att få äta denna soppa :)



 Varmrätten var röding, rotfruktskaka och lite annat. Jättegott! Efterrätten var chokladtryffel på chilinötsbotten men den bilden blev suddig. Jag hade ingen kamera med utan allt är fotat med mobilen.



Samma bild igen, lekte med ramar i bilen på väg hem :)

 

Stora frukostbuffén i morse serverades i munkarnas festsal, som sagt. Denna byggnad är Sveriges äldsta bevarade icke-religiösa byggnad, byggd i början av 1200- talet!

Sedan checkade vi ut för den här gången, hämtade Pärlan på vägen och kom hem till alla barnen. Tanken från början var att stanna till i Lindköping hos Daniels moster Svanhild, men hon hade blivit sjuk så vi får ta det en annan gång.

Vilken helg vi hade! Nu återstår bara att fika födelsedagsfika (som Daniel håller på att fixa) med barnen, sedan kan man nog säga att jag är 43 år med bravur :)


Och än tar inte vardagen vid, för redan i morgon ska jag med min sektion på konferens med övernattning. Även det kommer bli superroligt tror jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar