måndag 29 oktober 2012

Ruggigt väder och halloweenpumpa

Dagen kickades igång med en rejäl portion äppeäpaj :)

Hej i regnrusket!

Vilket stormigt och regnigt höstlovsväder det varit idag! Jag är glad över att jag inte orkade fixa biljetter till Hogwarts till idag. Förra året var vi ju till Botaniska här i Uppsala, där man fick gå en dag i äkta trollkarlsskola. Barnen tyckte det var hur kul som helst, och jag hade väl tänkt att vi skulle göra det även i år, men pga stor efterfrågan på biljetter förra året hade de gjort det extra svår att få tag på biljetter i år. Man skulle till något litet rött hus någonstans mitt i stan mellan 15:15 och kvart över tre, typ. Jag orkade inte anstränga mig helt enkelt, och idag var ja glad för det. De flesta aktiviteterna skedde nämligen utomhus!

Här kan man se hur vi hade det på Hogwarts förra året!



Idag har vi bland annat skurit ut en pumpalykta med gemensamma krafter! Fröna rostade vi i ugnen med olivolja och salt, och de blev verkligen jättegoda. Förra året var Jonte och Benne på Halloweenparty hos ett par amerikanska utbytesstudenter, och de skar ut pumpor och rostade fröna i ugnen. Annars hade jag inte vetat att man kunde göra så.


 

Vi var även till stan och handlade bland annat årets julkalendrar. Oliver tog Star Wars som alltid, och Natalie valde My Little Pony i år.

Även Halloweenkostyme inhandlades. Gräsliga saker och inte det minsta nödvändiga, men vad ska man säga... Lyckliga var de i alla fall över sina nyförvärv, dessa två!



Jag köpte ett batteriljus till lyktan, så kanske den håller lite längre. Gravljus/värmeljus bränner bara lyktan invändigt, locket torkar och krymper och hela lyktan kollapsar! Nu kan den vara på så länge batterierna håller!

I morgon ska vi baka Halloweengott, som jag tror kan bli både skojigt och läskigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar