tisdag 30 oktober 2012

Jätte (fast inte så) läskiga bakverk!




Idag har vi bakat Halloweenläskiga grejer! Vi valde fyra recept från denna underbara nya bakbok, som jag hittade i mataffären för en vecka sedan.

Jag var bara tvungen att köpa boken, helt mitt i prick ju! Varje recept går snabbt att göra, allt är färgglatt, allt är skojigt och lite annorlunda och innehåller godis, och allt går att göra med barnen. Vi hade fullt upp alla tre hela tiden...

Väldigt mycket "American style" över det hela förstås, men det kan jag faktiskt stå ut med. Och E-ämnen kan man försöka att undvika alla andra dagar :)



Det första vi gjorde var marshmallowmonster!

Ena färgglada små filurer, och alla blev väldigt individuella. Dels hade barnen svårt att placera ögon och näbbar lika från början och dels gled det mesta nedåt innan det stelnat!



Sedan kommer Mormors löständer, haha! Mest uppskattade av barnen...

Dessa var lite pillriga att göra (och dessutom spetsade Natalie sitt finger med en grillpinne), så det blev bara tre uppsättningar löständer :)

Vi pratade om tänder, och barnen blev fascinerade av att det finns riktiga människor med löständer, det hade de ingen aning om, haha!

Ett minst sagt galet "bakverk", i vilket fall!



Dessa snälla figurer heter "Rysligt ruskiga ruggugglor". Ser dock mest gulliga ut om man frågar mig. En jätterolig idé (från boken) var att använda mini-Oreokakor som ögon!



Sist men inte minst: Olivers favorit, kokosögon!


Tänk som man utvecklas som människa under åren, haha, snart tycker jag säkert att det är helt OK att bjuda på avhuggna fingrar (varmkorv med mandel som nagel och ketchup) och tarmar gjorda av spaghetti till middag bara för att det är Halloween, något jag sagt aldrig kommer hända :)


Vi tänkte äta våra "bakverk" i morgon när det dels är Halloween, dels är alla hemma. I kväll är Daniel, Alex och Jesper i Stockholm på ett event.


Vi andra har inte varit utanför dörren idag och kommer inte göra det. Vi är lite förkylda allihopa, tyvärr. Jag har sovit sådär i två nätter och utöver tröttheten känner jag mig lite allmänt inte-helt-i-form. Natalie hostar på nätterna, Oliver är jättesnorig, och Benne var hemma från skolan förra veckan. Trist men så är det ju ibland, inget man kan välja bort.


Som tur är, har det regnat hela dagen igen, så vi har inte missat något :) Fem grader och regn = innemys!


Nu: Ännu en kopp kaffe och sitta kvar i soffan med lapen! Duktig kan man vara en annan gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar