söndag 4 augusti 2013

Sol, vind och vatten



På många håll i landet har det tydligen varit sommarens varmaste helg. Vet inte om det varit så i Uppsala, men varmt har det ju absolut varit!

 Tidigt (tja, vid 10, tidigt för oss) igår morse åkte vi mot Gävle och underbara Rullsand. Det tar över en timme från oss att åka dit, men det är det värt. Här i Upplandstrakten är vi ju inte bortskämda med fina sandstränder precis. De flesta stränder är halvsunkiga gräsplättar, fulla med tistlar, stenar, sopor och kanadagässbajs.

Rullsand däremot är en flera kilometer lång sandstrand. Fin sand, långgrunt och kristallklart vatten. På nätterna kör de med sådan där sandrengöringsmaskin där.

 På bilden fotade jag mot campingen, hehe, de flesta orkade inte gå så långt precis. Inte vi heller. Men vill man knalla längre bort, kan man få vara helt för sig själv.



Åt andra hållet var det betydligt glesare med folk.


 

 När vi äntligen var på plats efter mardrömsstart (parkeringen var full vilket innebar parkering ca en km därifrån och kånkande av 1000 kilo saker var, i stekande hetta), var det c-h-i-l-l som stod på agendan!


 

Och så bad i det varma vattnet! Till och med jag badade flera gånger.


 
 

Älvan!



Jag skulle inte valt att spela fotboll frivilligt (eller ens under tvång :))...



... det här var mer min melod: Kaffe, vatten och en bra bok!
 

 

Strandens bästa picknick hade vi med oss, som vanligt när Daniel ansvarar för maten. Små burkar med salladsingredienser, bara att plocka ihop sin egen sallad.


 
 

 Och efter det, ja, lite chill och lite bad och så :) Ända till kvällen.

Har jag förresten sagt att Alex älskar sin nya kepa ;) Årets bästa köp enligt honom.



Jag och N hade likadana skor :) Hon var sååå lycklig när hon hittade lika sandaler som mina i en affär, sedan att de var två nummer för stora (33 ist för 31) kan hon leva med :) Förhoppningsvis lagom nästa sommar!


 

På hemvägen stannade vi till på Dragon Gate för att köpa glass. Alltså jag fattar inte detta ställe!



Enorma pengar som pumpats i detta kolossala byggprojekt, och så låter man allt mer eller mindre att förfalla... Undrar om det är dålig marknadsföring som ligger bakom fiaskot? Eller är det ens ett fiasko? Vad var tanken från början?



Inne på restaurangsidan är det lika fint. Och maten är god, vi har käkat här ett par gånger. Men sedan... den där fruktansvärda kitschiga skräp-affären vägg-i-vägg, alltså jag blir nästan illamående av allt kinaskräp som säljs där inne.

Näää jag fattar inte...



Bilder från tidigare i veckan. Jag laserade kryddhyllan med en rödbrun lasyr en dag. Inte så snyggt men träet var så torrt så jag var tvungen att göra något, och det var vad som fanns.

Den här rödbruna färgen har vi ju haft på utemöbler sedan vi var 25 år, bodde i en lägenhet och hade två barn. Lite tröttsamt, men tja... rätt klassiskt i alla fall.



Pärlan vattnar sin växt hon köpte på Ikea. Den heter Tuppkam :)



Och så här vackert är det på kvällarna då solen nästan gått ner! Det är så snyggt med fälten omkring oss just nu, de lyser helt vita i månskenet av mogen skörd...

Annars har våra närmaste grannar kommit hem i helgen, efter tre veckor på resande fot. Mysigt att träffa dem! Vi snackade länge idag och uppdaterade varann om läget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar