fredag 2 augusti 2013

Karelska piroger


I går gjorde jag något som är mycket uppskattat i den här familjen men som jag bara brukar göra på sommarsemestern, nämligen bakade Karelska piroger!

Det är en very finsk grej, och egentligen mer ett pysselprojekt än bakning, vilket passar mig ypperligt. Pyssla är roligare än baka, helt klart!

Man börjar med att koka en hel 5 liters kastrull med risgrynsgröt (det jobbigaste momentet). Sedan gör man en mjuk deg av rågmjöl, vatten och salt. Egentligen modellera alltså, eller trolldeg gjord av rågmjöl :)

Man gör en rulle, skär i bitar, rullar bollar, plattar till dem...



 ...kavlar dem till jättetunna rundlar med den speciella kaveln (på översta bilden) och lägger på gröten. Jag har inte haft en rätt sorts kavel men då vi var i Finland nu sist, såg jag att mamma hade två, så jag tiggde till mig den ena. Har försökt att leta efter en sådan i affärer och på huuto.net, men inte hittat.

Men nu har jag en! Det var mycket lättare att få tunna kanter med en rätt sorts kavel.



Kanterna viker man över gröten och veckar snyggt. Sedan in i ugnen, det varmaste som går att få. Efteråt ska de doppas i varm vatten-smörblandning och läggas under smörpapper, bakduk och plast för att mjukna till.
 



Sedan är det bara att hugga i delikatesserna! Bäst är dem så klart som här, fortfarande varma. Massor med äggsmör på, mmmmmmmm!
 



Barnen ä-l-s-k-a-r Karelska piroger med ägg-smör!!! Och speciellt dessa hemmagjorda som är helt annat än de köpta, även om de också är goda.

(Här syns förresten en annan viktig viktig sak- en Moccamaster-termoskanna! Originalkannan till vår bryggare blev dålig och höll inte värmen, och vad gör Daniel då- jo slänger den! Det var faktiskt flera år kvar av garantin! Så då hade vi en annan termos ett tag, men allt annat är så sunkigt, vi ville ju ha Moccamaster. Rätt ska vara rätt.  Så det var bara att punga 800 helt onödiga kronor för att köpa en ny. Som vi ju kunnat fått på garantin. Grrrr :) Fast det är så skönt att ha en "rätt" kanna igen så nu efteråt kvittar det faktiskt hur den kom till.) 

Nu ska vi ta och äta lite frukost- bestående av Karelska piroger :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar