tisdag 6 november 2012

Hemma igen

Utsikten från vår hytt. Dessa Helsingfors- båtar känns som hemma för oss, så ofta som vi åker på dem.

 Hemma igen efter ett par dagars lyxig tripp till Helsingfors. Lyxet bestod framför allt i att ha all tid i världen att vara med varann. Välbehövligt och underbart!



 Jag hade med mig kameran, men det blev inget fotat. Barnen är det vi brukar fota och de var ju hemma!
 Ibland kom dock iPhonen fram och jag knäppte en eller annan usel bild :)

I söndags kväll var vi och åt på en liten lyxig restaurang på båten. Jag tror inte vi kommer att äta buffé på båtarna mer, vi har liksom gjort det nu. I 25 år. Alltid samma mat och köer och knuffande och... näää. Det här var ungefär 100 ggr mysigare! Bara några gäster utöver oss, makalöst god mat och helt lugnt och stilla!



Förrätten bestod visserligen av plockbuffé. Fast att välja bland massa gott och fräscht är helt OK, det är inte det som är problemet :) 

Det ser mer ut än det var, haha, jag lovar :) Potatisarna var som tumnageln i storlek...



 Till huvudrätt rekommenderade kocken sin paradrätt, och inte utan anledning. Vilken firre!


 

Min slafsiga efterrättstallrik :) Vi delade på bakelserna så allt blev lite grylligt...


 

 Showen kollade vi igenom vårt fönster, och det kändes som om akrobaten skulle kunna svinga sig in nästan...



 På måndag, igår, åt vi frukost i samma mys-restaurang, innan vi tog taxi till centralstationen. Daniel fortsatte någonstans för att träffa någon (? full koll här :)), och jag mötte mamma som kom med tåg från Lahti.

Hit till Helsingfors centralstation kom vi med tåg från Luleå, för 20 år sedan, för att bosätta oss i Helsingfors. Vi hade allt vi ägde i en varsin ryggsäck med oss. Vi låste in ryggorna på stationen och tog en varsin taxi, jag till min skola och Daniel till sitt jobb på en svenskspråkig skola. Vi hade ingen aning om åt vilket håll vi skulle, därför åkte vi taxi :) Vi hade inte heller någon aning om var vi skulle bo. Ett par veckor kunde vi bo i en student-trea hos några kompisar, i ett av rummen. Det var allt vi visste.

Nåväl, det har ju gått bra för oss. Allt ordnade sig, den gången och alla gånger efter det. Vi har aldrig varit rädda för att chansa i alla fall :)
 

 

 Medan Daniel jobbade, shoppade jag och mamma järnet :) Vi hade en riktigt mysig dag, och åhhhhhh... alltså jag är en kopia av mamma, på alla sätt! Vi köpte samma saker och valde samma mat och samma fika och har samma intressen och... Suck, liksom :)


 



Sedan fick vi en myskväll till på båten innan vi åter var hemma. Här var det mysigt att sitta och fika och kolla på allt folket...


 

Allt hade gått bra här hemma. Idag har jag mest plockat och städat och tvättat. 

Så här såg förresten artikeln ut i söndagens DN. Fint! Oliver och Natalie är väldigt stolta över att vara med i "världens största tidning", haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar