måndag 25 februari 2013

Vilket väder!



 Det har varit helt underbart väder idag, hela dagen! Solsken, ett par minusgrader (efter morgonens köldchock som lyckligtvis försvann lika fort som den kom) och till och med fågelkvitter!

Jag åkte ner till sjön, tog på mig skridskorna och skulle precis åka iväg men väntade in två åkare som kom bakom mig. Tänkte låta dem passera. Men- helt otroligt, det var en kompis till mig, med sin kompis (som jag inte kände men i alla fall). Så de två stannade till, vi snackade en stund och åkte iväg tillsammans. Vi åkte en mils rundan, men oh my vilken kondis dessa bruttor hade! Att prata hela tiden och samtidigt försöka hålla deras takt på den bitvis väldigt rossliga isen, pooh! Jag är lite rädd för att ramla också när det är spårigt och sprickigt och vågar inte ta i...

Alltså jag har ju aldrig varit särskilt explosiv av mig. Jag kan nöta på, mil efter mil, men i min egen takt i så fall. Det går inte fort men jag håller samma takt i timmar om det så krävs. En långdistanslöpare, liksom.

Jag hade tänkt åka riktigt långt eftersom jag hade två timmar på mig, men det räckte med milen i racerfart. Jag gick en promenad i stället :)







Jag gick på vägar jag aldrig gått på förr. Njöt av solen. Tankade energi.

Den här vintern har varit den svåraste i mitt liv att stå ut med, och jag undrar om det kanske inte är så att jag är/har blivit väldigt känslig för brist på sol. Kanske har haft en lättare form av depression till och med, på grund av brist på ljus och D-vitamin? Bara att vistas ute idag var en nästintill fysisk lättnad.

Ska försöka att tänka på det nästa vinter. Äta kosttillskott, boka in mig på ljusterapi, kanske till och med boka en solresa för hela familjen efter jul?

Och så var det de där lunchpromenaderna :) Ska försöka att locka med någon/några och gå ett par gånger i veckan. Eller i alla fall en gång :)




 

 Efter att barnen kom hem, kom vi på att vi kunde äta mellis ute. Sagt och gjort, på med solisar (viktigt :)), fixa två koppar med varm O'boy och en kaffe samt bullar i mikron. Mer behövdes inte för en mysig stund med ännu mer sol på näsan och tid till att höra om barnens dag i minsta detalj.

En riktig mysdag har vi haft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar