måndag 27 augusti 2012

It's monday!

... och mer därtill! Älskar mina hemmafixar-och skämmabortbarnen- måndagar!

Hej idag igen!

Passar på att blogga nu, för den kommande veckan blir inget vilohem precis! Ja, det är ju mera det normala nuförtiden. Fast lite extra mycket är det just nu faktiskt. Nästan alla kvällar är fullbokade de närmaste tre veckorna.


God, god lunch har jag ätit idag! Stekt mandelpotatis med rödlök, gräddfil, dill, flingsalt med röksmak samt kräftstjärtar! Kunde typ inte sluta äta, det här är portion nummer fyra :)

Idag har jag bland annat städat lekstugan (den såg inte klok ut efter lördagens lek med sand och vatten: 1,5 timmar tog det :)), bäddat rent i alla sängar (och stoppat täcken i påslakanen för brrrr så kallt det var i morse!!!), tvättat sedan 9 i morse (aldrig låta det gå mer än 5 min från att en tvätt är färdig tills nästa startas är receptet för att hinna tvätta allt på 12 timmar) och packat paket. I morgon fyller Natalie 7 år, men eftersom alla ska iväg tidigt på morgonen och Daniel inte är hemma i morgon kväll, firar vi i familjen henne i kväll.



I går var den regnigaste dagen jag någonsin upplevt tror jag! Det var ett mer eller mindre oavbrutet skyfall från morgon till kväll! Vad passade då bättre än att köpa lite nya stövlar och regnkläder :) Barnen behövde ett till set var, men surprise surprise var det bara Natalie man fick fota...

Tycker hennes regnjacka är sååå snygg! Påminner inte så lite om den populära Kaspar och Saga- tapeten från Sandbergs...



Detta underbara händer ofta efter ett kraftigt regn: Världen bortom fältet blir nästan självlysande. Har jag nämnt att jag Ä L S K A R vårt place!



De små nyblivna nyckelbarnen har fått välja varsin cool nyckel att ha fast i väskan. Gissa vem som valde svärd respektive katt :)

Trots att Alex bytt skola, kör vi med samma fritids- schema som förra året: ett-bussen hem måndag, onsdag och fredag, och tre-bussen tisdagar och torsdagar. Barnen fick välja hur de ville gå och de valde att göra så här.



En sådan fin teckning har man fått igen: En mamma med hund och ett cyklande barn på promenad :) Konstutställningen på kylskåpsdörren byts ständigt!



Alex njuter för fulla muggar av sin nyförvärvade frihet, med kiosk intill skolan :) På måndagar "langar" han en varsin klubba till Oliver och Natalie. Vi låter honom göra det ett tag för han är så gullig som tänker på de små, även om det känns minst sagt onödigt med en klubba på en måndag.



Till firandet i kväll: Fina paket färdigpysslade!

Natalie älskar fina paket lika mycket som jag, och brukar alltid hänga över mig när jag gör paket. Därför känns det extra viktigt att hennes paket är fina. Dessutom spar hon allt fint papper och snöre i sina gömmor och pysslar egna paket av det senare :)
  
Nu ska jag hjälpa lilla Alex, som har matlagningsdag, för han är osäker på hur man gör köttfärssås!



2 kommentarer:

  1. Heissan! Hauska yllätys tämä uusi blogi. Toivottavasti ehdin juoneen mukaan vielä tässä vaiheessa! Terv. Papsa

    SvaraRadera
  2. Moi SöpöPapu!

    Et valitettavasti enää ehdi juoneen mukaan mutta voihan sitä lukea kumminkin :)

    SvaraRadera