torsdag 30 augusti 2012

Förkylt.nu

Frukost nyss... chill- ungar!

Idag blev det vab för min del. Anade det redan i går morse, då Oliver grät efter att han stigit upp för han hade så ont i halsen. Ingen av oss kunde vara hemma i går så vi kom fram till att om han känner sig likadan idag så är vi hemma. Egentligen tycker jag att han verkar piggare idag, men så klart ännu snorigare och nyser i ett, och även Natalie är förkyld, så ja... här är vi.

Daniel skulle till Rosenbad och mingla med ministrar idag igen :) så valet var enkelt: jag är hemma.

Jag är inte ett dugg orolig över att Oliver var i skolan igår med förkylning. Det finns inte en unge som inte utsätts för detta just nu, från hundra olika håll, och dessutom smittade han förmodligen ännu mer i början av veckan.

Hittills har vi inte gjort någonting alls. Suttit i soffan med datorer och tidningar och borstat tänderna, that's it.



I går var det underbart väder, riktig sommarkväll! Jag och Natalie blev sugna på att kolla om vi kunde hitta kantareller i skogen bakom oss, och visst hittade vi det, hela 3 stycken :)

Alltså jag fattar inte hur man hittar svamp??? Eller svamp fanns det men inte kantareller och det är det enda jag vågar ta...

Tiina hjälp... hur gör man?

Jag får väl hålla mig till mitt säkra svampställe ICA Maxi :)



Jag hade velat slänga tillbaka svampen i skogen men Natalie vägrade... den skulle stekas :) En kantarelltoast med lite glest med svamp på blev det.



Fotade i höstrabatten i går. Alltså det är inte helt lätt att fota planteringar, det mesta ser platt och tråkigt ut på bild. Liksom mest bara grönt. Det ser faktiskt bättre ut i verkligheten.

Tyvärr kommer nog det mesta att inte klara vintern eftersom jag sket i att det var heeeelt fel tid att flytta och greja och hugga av rötter och sånt. Till och med jag fattar att man inte ska flytta blommande rosenbuskar. Och stora lavendelplantor ska man visst inte flytta alls och i så fall tidigt på våren.

Äh, skitsamma, de kommer i alla fall att dö på rätt plats :)



Här skulle jag ha luktärter ett år, lite tillfälligt, men det här är tredje sommaren med samma koncept så nu fick planteringen en stenkant runt sig. Så här uselt har det dock inte växt förr...



Även den här Irisrabatten har fått en stenkant runt sig. Jag delade på varenda Iris, grävde upp och högg mitt itu med spets-spaden. Hoppas det är så man ska göra :)



Jag förberedde även Natalies kalas lite i går kväll, genom att baka små pyttemuffinsar i knäckformar :) Det ska bli cupcakes tänkte jag.

Annars har vi inte riktigt tänkt vad vi ska ha för något. Varken fika eller lekar faktiskt. Vet inte riktigt... idag skulle jag kunna förbereda något men vad? Kanske städa... godispåsar måste göras men jag har ingen bil så det går icke...

Det löser sig :)



Natalie hade disco i går kväll och hon pysslade ihop inbjudningar till sina bröder :)

Alex fick den översta: De här trede disko so ha trede glasögon (det här är 3D-disco så ha 3D-glasögon).

Oliver skulle fått en likadan men det tog så länge att skriva det första så han fick helt enkelt ett kort med text: Oli kola på Alex lap (Olli kolla på Alex lapp).

Haha!



... och den här teckningen fick vi en kväll :)


1 kommentar:

  1. Haha, vi får väl ta en tur i skogen ngn gång och kolla efter svamp... :)

    SvaraRadera